Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Motiv zabijačky ve výtvarném umění a možnosti jeho využití v arteterapii
CARASOVÁ, Adéla
Práce se věnuje tradici zabijačky a její reflexe ve výtvarném umění, od žánrového umění 16. století až po současnost. Tato tradice obsahuje jak náboženský smysl a symboliku krvavé oběti, tak sekulární smysl celé události a k ní připojených zvyklostí jako upevnění pospolitosti určité skupiny lidí, nutriční a ekologická hodnota. Ve výtvarné reflexi se nachází mimo to i alegorie vlastností a tendencí člověka. Nejen skrze výtvarnou tvorbu můžeme sledovat, že tradice zabijačky pomalu mizí, ačkoli symbolika syrového masa zůstává na mysli stále. Nakonec práce reflektuje téma zabijačky v prostředí rožnovské arteterapie a sleduje jeho terapeutický potenciál. V terapeutickém využití tématu zabijačky hraje roli krev a její význam jakožto symbol životní energie. V obraze je krev metaforou nevědomých afektivních sil, především agresivních sil, které spoluutváří dynamické procesy v psychice člověka. Tak je téma zabijačky v arteterapii využito k práci s intrapsychickými konflikty. Variabilitu této práce dokládám interpretacemi obrázků studentů oboru arteterapie tvořených v rámci sebezkušenostního ateliéru.
Téma Červené Karkulky ve zpracování studentů arteterapie
GREGOROVÁ, Alena
Práce se věnuje motivu pohádky o Červené Karkulce ve tvorbě studentů či absolventů Ateliéru arteterapie PF JČU. Teoretické zázemí stojí na tématu pohádky, symbolu, analytických možnostech výkladu příběhu nebo například blíže specifikuje přístup rožnovské arteterapie. Autor pracuje metodou smíšeného výzkumu. Pohádka je pro účely práce rozdělena do fází podle děje, přičemž práce popisuje četnost výskytu artefaktů v jednotlivých fázích. Dále je zde popsáno, jaké figury se v jaké četnosti ve zkoumaných artefaktech objevují. Výzkum rovněž nabízí možnosti, jak s příběhem interpretačně pracovat.
Arteterapie se závislou klientkou vydělávající si prostitucí
KLOROVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce ukazuje průběh, možnosti a meze arteterapeutické práce s klientkou závislou na návykových látkách, vydělávající si prostitucí, v jejím přirozeném prostředí. V teoretické části popisuje možné příčiny vzniku závislosti, sociální aspekty prostituce, dále pak využití a přínosy rožnovské arteterapie se ženami, které pracují v sexbyznysu. V praktické části je kazuistika klientky, její obsáhlá produkce, následná interpretace a popis terapeutického procesu. V závěru se zabývá i etickým hlediskem a nástrahami, na které může arteterapeut narazit při vykonávání práce v terénu s danou cílovou skupinou.
Téma "Loutkové divadlo" z hlediska arteterapie
ZACHOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se věnuje loutce a loutkovému divadlu v arteterapii dospělých. Vychází ze způsobu, jakým k tomuto fenoménu přistupuje rožnovská terapie. Teoretická část mapuje základy, na kterých je námět postaven. Slučuje arteterapeutický pohled s teatrologickým. Rozebírá problematiku loutkového divadla jako specifického divadelního druhu a zkoumá jeho metaforický potenciál. Přibližuje podstatu dramaterapie a rožnovské terapie. Loutkové divadlo je v expresivních terapiích neprávem opomíjené. Rožnovská terapie je jednou z mála, která využívá jeho potenciál v terapii dospělých. Ale i zde stojí na okraji hlavního zájmu a písemné prameny k této problematice nejsou běžně k dispozici. Proto byly, na základě rozhovorů s osmi zkušenými terapeuty, shrnuty hlavní poznatky o aktuálním stavu rožnovské analýzy klientské produkce s námětem loutkové divadlo. Speciálním konstrukčním typem loutky je marioneta. Má výlučné postavení jak v divadelní historii, tak v rožnovské terapii. Na otázku, proč tomu tak je, a jaké jsou možnosti terapeutického a analytického využití tohoto faktu, se snaží odpovědět jak teoretická, tak praktická část. Loutkové divadlo má velký terapeutický potenciál, který ale není využíván v práci s dospělými klienty. V praktické části je proto popsán pilotní experiment, jehož cílem bylo zjistit, jakým způsobem reagují dospělí klienti na setkání s loutkou, se zvláštní pozorností na preferenci určitého konstrukčního typu loutky (marioneta, manekýn, javajka). V závěru praktické části se hodnotí účinnost loutky ve funkci nosiče lateralizovaného přenosu a míra korelace mezi preferencí určitého konstrukčního typu loutky a osobnostními rysy klienta. Pilotní experimentální screening odhalil fakta, která budou, jestliže se je povede prokázat v následném kvalitativním a kvantitativním výzkumu, přínosná pro další rozvoj expresivních terapií. Výsledkem pilotního experimentu je jeho revidovaná verze a stanovení hypotéz a směru následného kvalitativního výzkumu.
Výtvarný posun a jeho projev v reálném životě studentů arteterapie v průběhu tříletého studia.
BLAŽÍČKOVÁ, Jana
Cílem bakalářské práce je analýza výtvarného projevu konkrétních studentů oboru Arteterapie v průběhu jejich tříletého studia. V teoretické části práce se pokusím přiblížit východiska Rožnovské arteterapeutické školy a rožnovská témata. Zaměřím se na způsob práce s artefaktem a symboliku barev v kontextu výtvarného díla i mimo něj. Pokusím se definovat změnu ve výtvarném projevu. V praktické části se pokusím popsat výtvarný vývoj a upozornit na změny výtvarného projevu ve výtvarné produkci studentů. Problematika výtvarného projevu bude zasazena do kontextu životních událostí a změn v životech studentů. Pokusím se obsáhnout zlomové momenty a jejich možnou souvislost s výcvikovými (sebezkušenostními) záležitostmi v průběhu studia. Analýza se bude týkat nejen zpracování klasických rožnovských témat, ale také témat v rámci řízeného ateliéru. Zaměřím se na míru spětí představ s realitou, změnu barevnosti a kompozice a na míru symbolizace a patologie v projevu. Pokusím se na obrazovém materiálu z výtvarné produkce studentů na kazuistikách demonstrovat změny, zlom a posun ve výtvarném projevu.
Téma Mořská panna a jeho využití v arteterapii se zdůrazněním genderového aspektu
KLÍMOVÁ, Barbora
Tato bakalářská práce se zabývá tématem Mořská panna používaným v arteterapii z genderového hlediska. Teoretickou část mé práce tvoří uvedení do kontextu tohoto mýtu, jednotlivých verzí příběhu včetně pohádky od Hanse Christiana Andersena. Dále se zabývá genderovými studii a jejich vývojem, a také symbolikou tématu Mořská panna i jeho barevností. V praktické části bakalářské práce je nastíněn smíšený výzkum, který prezentuje jednotlivé verze namalovaných mořských panen a zároveň poukazuje na hlavní rozdíly v provedení tématu mezi muži a ženami. Průzkum pracuje především s vizuální podobou mořských panen, jejich funkcí a fází příběhů, ve kterém byly zobrazeny. Práce zároveň odkrývá symboliku mýtu o mořské panně a jejího přirozeného prostředí, ale i interpretační potenciál konkrétní fáze příběhu. Interpretace jsou v duchu Rožnovské arteterapie.
Téma Medúzy ve zpracování studentů arteterapie
KRONIKA, Ondřej Alexandr
Práce se věnuje motivu Medúzy v tvorbě studentů arteterapie. Smíšený výzkum předkládá možnosti výtvarného ztvárnění tématu. Akcentuje vyobrazené postavy, fáze příběhu a variace ve ztvárnění Medúzy jako mýtické postavy. Výzkum nabízí také možnosti, jak s takto ztvárněnými motivy interpretačně pracovat. Teoretické zázemí má práce v tématech pohádky, mýtu a symbolu. Rovněž je uveden popis psychologických způsobů, jak s příběhy pracovat, nebo arteterapeutická východiska a způsoby práce Rožnovské školy. Také samotný mýtus Medúzy, jeho ukotvení v sociokulturních kontextech - včetně pohledu psychoanalýzy má svou kapitolu.
Historie a současnost arteterapie v psychiatrických zařízeních v ČR Rožnovská arteterapie v psychiatrickém kontextu
HROMÁDKOVÁ, Karolína
Cílem práce je popsat současnou podobu arteterapie v českých psychiatrických zařízeních s důrazem na její historický vývoj. Nastíněn je také historický vývoj přístupu k lidem s duševním onemocněním s ohledem na jejich výtvarnou tvorbu. Šetření zahrnovalo návštěvu sedmi ateliérů psychiatrických nemocnic a rozhovor s tamějšími arteterapeuty o podobě jejich arteterapeutického přístupu, arteterapeutické práci v psychiatrické nemocnici a rytmu ateliéru. Výsledky byly zpracovány formou případové studie a doplněny o poznatky z přímého pozorování. Zvlášť byly porovnány podoby Rožnovské intervenční arteterapie. Celkový obrázek o stavu arteterapeutické praxe v ČR je doplněn informacemi z webových stránek všech lůžkových psychiatrických zařízeních v ČR. Ve výsledcích je poukázáno na společné znaky navštívených ateliérů (např. dlouhodobá práce jednoho arteterapeuta či vystavování pacientských prací) i na jejich odlišnosti (např. rozdílné vzdělání, prostorové podmínky; sady témat). Arteterapie má v českém psychiatrickém prostředí dlouholetou tradici rozvíjející se v jednotlivých zařízeních individuálně kolem aktuálních arteterapeutů. Také Rožnovská arteterapie si zde našla své místo i modifikace. Z vnějšího pohledu zde chybí ucelenost, jak v terapeutickém přístupu potažmo ve vzdělání i ukotvenost profese arteterapeuta.
Vliv umění na dětský výtvarný projev ve školní praxi
VÁŇOVÁ, Jana
Bakalářská práce ?Vliv umění na dětský výtvarný projev ve školní praxi? pojednává o možnostech použití arteterapeutických prvků rožnovské arteterapie a technik receptivní arteterapie v hodinách výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ. Charakterizuje zvláštnosti výtvarného projevu dětí ve věku 12 až 15 let a možnosti jeho ovlivnění pomocí inspirace formou výtvarných děl. Zhodnocuje důležitost výtvarně metodických vstupů dle principů rožnovské arteterapie.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.